آخرین خبرها
شما اینجا هستید: خانه » اخبار روابط عمومی » نقش رسانه و ارتباطات در صنعت گردشگری

نقش رسانه و ارتباطات در صنعت گردشگری

در عصر حاضر هیچ حوزه، عرصه و فعالیتی بدون توجه به اثرات مثبت و مطلوب رسانه‌ها و تعاملات و ارتباطات که حامل پیام‌های ارتباطی هستند نمی‌تواند به رشد و بالندگی و اعتلای عرصه خود نایل شود.


امروزه صنعت گردشگری و توریسم تا اندازه‌ای پرسود و درآمدزا است که تعدادی از کشورها به اندازه درآمد نفتی کشوری مثل ایران با برنامه‌ریزی و بهره‌مندی از پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و اثرات مثبت تبلیغات، رسانه‌ها و ارتباطات جمعی برای توسعه و اعتلای صنعت گردشگری و توریسم در ابعاد ملی و بین‌المللی به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند.


با توجه به این‌که صنعت گردشگری پاک ترین، بی‌حاشیه‌ترین و پر درآمدترین صنعت به شمار می‌آید. برنامه‌ریزی تبلیغات رسانه‌ای توجه و اهتمام به رشد این صنعت برای جذب درآمد بیشتر، ایجاد فرصت‌های شغلی و اشتغال‌زایی و اثرگذاری مثبت آن در اقتصاد ملی و درآمد خالص کشورها را طلب می‌نماید.


رسانه‌ها در حوزه گردشگری و توریسم نقش شفاف‌سازی، تبیین اهمیت و ضرورت این صنعت و فرهنگ‌سازی را عهده‌دار هستند، مثلاً کشور عزیز ما ایران علی‌رغم داشتن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مناظر دیدنی، باستانی و وجود منابع عظیم گردشگری هنوز نتوانسته در زمینه بهره‌گیری و بهره‌مندی از درآمدهای گردشگری به خصوص در حوزه‌های بین‌المللی به جایگاه شایسته خود دست یابد.


نقش و اثر موثر رسانه‌ها در تبیین ظرفیت‌های گردشگری ایران به دنیا موضوعی است که نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده از قابلیت‌های رسانه‌ها است که بتواند با استفاده از شیوه‌های نوین اطلاع‌رسانی، در جهت شناساندن ظرفیت‌های توریسم ایران گام اساسی بردارد.


متولیان عرصه گردشگری و توریسم در استفاده از رسانه‌ها و شیوه‌های ارتباطی باید به نکات ذیل توجه نمایند:

- اطلاعات کامل و کافی از ظرفیت‌های گردشگری و توریسم را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.


- اطلاعات گردشگری باید مستدل و مستند همراه با تصاویر باشد.


- اطلاعات گردشگری یا پتانسیل‌های توریسم روشنگرانه، خالی از ابهامات و البته صریح و شفاف ارایه شود.


- ظرفیت‌های گردشگری برای انتقال آن به مخاطبان از طریق رسانه‌ها و تکنیک‌های ارتباطی باید مختصر، گویا و به دور از کلی گویی، جامع و رسا بیان شود.


- اطلاعات یا ظرفیت‌های گردشگری باید به هنگام و مسئولانه ارایه شود.


- در ارایه و انتقال پتانسیل‌های گردشگری به نقش درآمدزایی و اشتغال‌زایی آن توجه شود.


قطعاً با ملحوظ کردن شرایط ذکر شده در برنامه‌ریزی رسانه‌ای و استفاده از روش‌های نوین ارتباطی در صنعت گردشگری شاهد توسعه، رشد و ارتقای این صنعت خواهیم بود و رسانه و ارتباطات زمینه افزایش درآمدزایی، ایجاد شغل و توسعه ظرفیت‌های گردشگری را فراهم می‌سازد.

میرمحمود سجادی
عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی
عضو هیئت مدیره شرکت آرین پارسه کیش

Scroll To Top