پایش رسانه ای یکی از فعالیت های مستمر و معمول اکثر واحدهای روابط عمومی را تشکیل می دهد. تهیه بولتن های روزانه بریده جراید و آماده کردن لوح فشرده حاوی اخبار و مطالب مرتبط با سازمان که از رادیو و تلویزیون تولید و پخش می شود را دربرمی گیرد.
از طریق بولتن های روزانه بریده جراید است که آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به سازمان که در مطبوعات به چاپ رسیده گزینش و جدا شده در قالب یک مجموعه تحت عنوان بولتن بریده جراید در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار می گیرد.
این فعالیت به ظاهر ساده روابط عمومی در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به ویژه آن هایی که در حوزه روزنامه نگاری و مطبوعات در سطح گسترده ای عمل می کنند تا جایی اهمیت یافته که بدان صنعت بریده جراید نیز اطلاق می شود و شرکت های بزرگی در تولید و انتشار این خدمت برای سازمان ها فعالیت می کنند.
تهیه و ارسال بولتن های روزانه بریده جراید در اسرع وقت و در ابتدای فعالیت روزانه کاری مدیران باعث می گردد آنان در جریان آخرین اخبار و تحولات و اظهارنظرها و نکات طرح شده در مطبوعات در رابطه با سازمان و حوزه فعالیت و اختیارات شان قرار گیرند و این اطلاعات نقش موثری را در برنامه ها و تصمیم گیری های شان داشته باشد.
این فعالیت به ظاهر پیش پا افتاده، اگر به درستی و در زمان مناسب خود و با پوشش کاملی از اخبار گزارش های روزنامه های کثیرالانتشار و نشریات مرتبط با سازمان انجام شود می تواند اطلاعات ارزشمندی را از نوع جهت گیری و نگاه رسانه های مکتوب و شخصیت ها و گروه های اظهارنظر کننده پیرامون برنامه ها، فعالیت ها و سیاست های سازمان متبوع در اختیار مدیران و مجریان برنامه ریز سازمان قرار دهد تا در صورت لزوم واکنش های مورد نظر به ویژه در رابطه را انتقادات گاها غیرکارشناسی که در ارتباط با سازمان اتخاذ و مطرح شده به عمل آید و به نوعی سازمان را در رابطه با افکار عمومی رسانه ای آگاه و بروز و به هنگام نگاه دارد.