سیدشهاب سید محسنی عضوهیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی
یکی از مسائل، مشکلات و محدودیتهای واحدهای روابط عمومی در ایران به استثناء برخی موسسات اعتباری و بانک ها در این چند دهه اخیر عدم اختصاص اعتبار و بودجه مناسب برای فعالیت های اطلاع رسانی و اطلاع یابی از مخاطبان سازمانی شان بوده است.
به واقع در کنار محدودیتهای جایگاهی و نیروی انسانی بیش از همه کمبود بودجه و نداشتن ردیف مستقل اعتباری است که روابط عمومیها را در انجام وظایف و ماموریتهایشان در این سالها همواره با مشکلات و موانع عدیده ای برای تحقق فعالیت ها یشان روبه رو ساخته است ،هر چند در دولتهای مختلف از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای اطلاع رسانی دولت بارها مصوباتی برای اختصاص بودجه از سهمیه جاری و یا نیم درهزار بودجه سازمان ها به روابط عمومی ها ،آیین نامه و دستور العمل هایی ابلاغ شده که برخی موارد با توجه به حجم پایین اعتبارات سازمان ها و در برخی دیگر از سازمان ها به دلیل نوع سلایق مدیران ارشد آن سازمان ها مصوبات مورد نظر به مرحله اجرا نرسیده است.
این درحالی است که بدون استثناء نیز در تمامی دولت ها یکی از مشکلات دولت را عدم اطلاع رسانی مناسب و شایسته از برنامه ها و اقدامات دستگاه های اجرایی و وجود شکاف آگاهی بین دولت و مردم قلمدادکرده اند و جالب اینکه اولین واحدی هم که مقصر این مشکلات معرفی شده نیز روابط عمومی ها بوده اند، لذا به نظر می رسد با توجه به هزینه بر بودن بسیاری از اقدامات تبلیغی و انتشاراتی روابط عمومی ها که عمدتا دارای رویکردی اطلاع رسانی عمومی، آموزشی و فرهنگ سازی است لازم است در دولت یازدهم، تدبیر اصولی و پایداری اتخاذ گردد که سهم منطقی و واقعی از اعتبارات اطلاع رسانی دولت به روابط عمومی ها اختصاص یابد تا آنان بتوانند نسبت به حداقل های کاری در این حوزه اقدام نمایند.
همچنین اختصاص اعتباری برای پیوست اطلاع رسانی پروژه های شاخص و کلان سازمان ها از دیگر راهکارهایی است که می تواند برای تحقق این مهم راهگشا باشد. بهرحال همانطور که بخشنامه موثری در رابطه با لزوم استفاده از نیروهای متخصص و کارآمد در روابط عمومی ها از سوی دولت یازدهم ابلاغ شد،لازم است تلاش مضاعفی نیز برای اختصاص سهم واقعی اعتبارات در اطلاع رسانی و اطلاع یابی برای واحدهای روابط عمومی ها بویژه در قانون برنامه ششم توسعه و در آستانه سال جدید دیده شود که در آینده نزدیک شاهد تحولی در حوزه نظام اطلاع رسانی دولت و ارتباط و تعامل موثری بین دستگاه های اجرایی با مردم از این رهگذر نیز باشیم.