آخرین خبرها
شما اینجا هستید: خانه » اخبار انجمن متخصصان روابط عمومی » تعریف روابط عمومی

تعریف روابط عمومی

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

امروزه باتوجه به تغییرات گسترده وروزافزونی که در عرصه علم ارتباطات وروابط عمومی بویژه در حوزه ارتباطات آنلاین حادث شده است این ضرورت را ایجاب کرده است بازنگری در مفاهیم، وظایف وماموریت های علم، فن وهنر روابط عمومی متناسب با شرایط روز داشته باشیم. در همین راستا انجمن متخصصان روابط عمومی با درک این نیاز طی شش ماه اخیر با برگزاری جلسات متعدد وکسب نظر ودیدگاه از کارشناسان وصاحب نظران این حوزه در نهایت در جلسه هیات مدیره انجمن مورخ۲۳ فروردین سال جاری (۹۵) تعریف زیر را مصوب کرد:

“روابط عمومی عبارت است از مدیریت تعامل و تفاهم میان سازمان و ذینفعان که به تضمین منافع مشترک و اعتماد متقابل می انجامد و موجب افزایش اعتبار و رضایت طرفین می شود. “

همانطورکه مشخص است در تعریف مذکور از واژه های مدیریت تعامل وتفاهم بین سازمان وذینغعان استفاده شده است که تاکیدی بر ضرورت تعاملی بودن رویکردسازمان ها با مخاطبانشان را حکایت دارد؛ تعاملی که در آن نشان از یک کنش ارتباطی ودوسویه را بیان داشته که سازمانها با مخاطبانشان همواره باید در یک فرایند ارتباطی همسنگ ومتقارن این امر را محقق سازند؛ ارتباط وتعاملی که امروزه از طریق توسعه تکنولوژی های نوین ارتباطی ظهور و بروز بیشتری یافته است.

همچنین تاکید بر لزوم توجه به کسب منافع مشترک وایجاد اعتماد متقابل بین سازمان وذینفعان از دیگر موارد مهمی است که در تعریف جدید برآن تاکید شده است که روابط عمومی ها باید بسترساز تحقق منافع وسودمندی متقابلی برای سازمان و مخاطبان بوده و یک بازی بردبرد را در این جریان ارتباطی و تعاملی رقم زنند و در نهایت به دنبال تحقق یک رضایت طرفینی بوده که پیامدآن چیزی جز رضایت ذینغعان وکسب اعتبار و مشروعیت سازمانی را در پی نخواهد داشت.

درعین حال انجمن متخصصان روابط عمومی تعریف مذکور را کامل و بدون نقصان ندانسته و از پیشنهادات سازنده تمامی اساتید وصاحب نظران این عرصه برای جامعیت بخشیدن به تعریف مذکور استقبال خواهد کرد.

Scroll To Top