آخرین خبرها
شما اینجا هستید: خانه » اخبار روابط عمومی » تولید محتوای اثربخش، نیاز امروزروابط عمومی ها

تولید محتوای اثربخش، نیاز امروزروابط عمومی ها

سید شهاب سید محسنی  رییس انجمن متخصصان روابط عمومی

  امروزه واحدهای روابط عمومی بیش از هر دوره ای به مدد توسعه تکنولوژی های نوین ارتباطی از ابزارهای مختلف و قدرتمند اطلاع رسانی بهر ه مند شده اند که در حداقل زمان ممکن و برخط پیام های شان را به انبوه بی شماری از مخاطب انتقال می دهند و از سویی دیگر مخاطبان نیز در لحظه قادر به دریافت پیام ها می باشند و می توانند به صورت تعاملی بازخورد و خواسته و نظرات شان را ارائه دهند.


لذا دراین رهگذر آنچه از اهمیت دوچندانی برخوردار شده است موضوع تولید محتوای پیام ها و میزان جذابیت، غنا و اثربخشی آن می باشد. موضوع تولید محتوا، بویژه در فعالیت های ارتباطات الکترونیکی و انتشاراتی از اهمیت بالایی برخودار است. یعنی به هر میزان فعالیت های پایگاه های اطلاع رسانی و انتشاراتی در قالب خبر، فیلم، صوت، عکس ،کتاب، بروشور و… بیشتر باشد ابزارها و امکان بیشتری برای ارتباط و تعامل با مخاطبان در اختیار خواهیم داشت. البته تاثیرگذاری موثر همه اینها در گرو محتوای مناسب و مفید است. در واقع یکی از غفلت های بسیاری از روابط عمومی ها در این زمینه آن است که در حوزه تولید محتوای با کیفیت، وقت و انرژی زیادی گذاشته نمی شود و حاصل تولید شده در قالب یک محتوای مناسب عرضه نمی شود.


به نظر مشکل عمده در زمینه تولید محتوا، عدم بهره گیری از نیروهای انسانی متخصص و صاحب اندیشه در این حوزه و از سویی نداشتن بانک اطلاعات رسانه ای در بسیاری از روابط عمومی هاست. منظور از بانک اطلاعات رسانه ای هم این است که ما باید اطلاعات پایه ای مربوط به فعالیت ها و برنامه های سازمانی خود را در قالب فایل های اطلاعاتی در بانک اطلاعاتی جامعی داشته باشیم و مرتب آنها را به روز کنیم.


اساسا روابط عمومی ها باید مکانیزمی را طراحی کنند که واحدهای سازمانی مربوطه شان، اطلاعات روزانه خود را بدون بورکراسی اداری در اختیار آنان قرار دهند و مطمئن باشند که این اطلاعات با ویرایش علمی و در جای مناسب خود به کار گرفته خواهد شد و کارهای آنان نیز نمود اطلاع رسانی و رسانه ای پیدا خواهد کرد.


این بانک، منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای تهیه یاداشت، خبر، گزارش، متون مصاحبه های خبری، تهیه مقالات و … محسوب شده و می تواند فعالیت های الکترونیکی درحوزه شبکه های اجتماعی، انتشاراتی،رسانه ای و تبلیغاتی روابط عمومی ها را پشتیبانی کند.


با وجود چنین بانک های اطلاعاتی دست روابط عمومی ها هیچگاه از اطلاعات لازم برای تدوین محتوا خالی نخواهد بود و قطعا زمینه مناسبی را هم برای تغذیه شبکه های اجتماعی، نشریات و خبرنامه های داخلی پدید خواهد آورد.


به عبارتی دیگر یکی از الویت های اساسی کار روابط عمومی تجهیز و به کارگیری نیروهای توانمند وپشتوانه سازی اطلاعاتی است. یعنی تا این پشتوانه سازی وجود نداشته باشد، عملا تولید محتوای مناسب مقدور نخواهد بود. پس وجود یک بانک جامع اطلاعاتی با پشتوانه ای قوی و محکم ابزاری معتبر و مطمئن برای تولید محتوا در روابط عمومی خواهد بود که نبود آن کارهای جاری اطلاع رسانی روابط عمومی و سازمان را دچار اختلال خواهد کرد. این بانک اطلاعاتی کمک خواهد کرد تا روابط عمومی بتواند کارهای ارتباطی و بخصوص رسانه ای خود را سهل تر و راحت تر و موثرتر انجام دهد.


متاسفانه اکثر روابط عمومی ها امروزه آن چنان درگیر کارهای روزمره و جاری خود شده اند که گاهی اصلا فرصت فکر کردن به محتوای پیام های سازمانی و پردازش درست آن را پیدا نمی کنند و در چنین شرایطی است که پرداختن به بحث محتوا در روابط عمومی به درستی در دستور کار سیزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی قرار گرفته است تا روابط عمومی ها نسبت به اهمیت و چگونکی تولید محتوای غنی و اثربخش بویژه درحوزه مدیریت دانش و شبکه های اجتماعی آشنا شود.


نتیجه اینکه محتوا و پیام تولیدی و پردازش شده در روابط عمومی بسیار مهم است، محتوایی که باید غنی و دارای ارزش های اطلاعاتی و خبری، جذاب و مورد استفاده، تامین کننده نیاز و علاقه مخاطبان و مشتریان سازمانی نیز باشد تا مورد توجه قرار گیرد. در نهایت اینکه هر محتوایی الزاما کارآمد و موثر نیست و بدون تردید تهیه محتوا در روابط عمومی نیاز به تفکر، مدیریت و برنامه ریزی دارد.

 

Scroll To Top