سیدشهاب سید محسنی عضوهیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی
متخصصان روابط عمومی در این زمان بحران و عدم اطمینان، چه کاری میتوانند انجام دهند؟
روابط عمومیها در دو محور اطلاعیابی و اطلاعرسانی درخصوص مقابله با بیماری و شیوع کروناباید نقش تعیین کننده خود را اجرایی نمایند. در وهله اول با رصد و پایش دقیقی از رویدادهای مربوط به کرونا و آخرین وضعیت این بیماری و شیوع آن اطلاعات لازم را کسب کرده و در وهله دوم آخرین یافتههای بهداشتی و پیشگیرانه از بیماری را از منابع معتبر ورسمی اخذ کنند و بر اساس یافته ها و داده های موجود نسبت به تولید محتواهای اثر بخش در قالبهای مختلف خبری، گزارشی، تحلیلی، مصاحبه (با افراد متخصص ومطلع)، بنر، پوستر، فیلم کوتاه، کلیپ، اینفوگرافیک، موشن گرافیک و… اقدام و آن را ازطریق ابزارهای مختلف رسانه ای، انتشاراتی، تبلیغی و فضای مجازی به اطلاع مخاطبان دورن وبرون سازمانی شان برسانند و سطح آگاهی عمومی آنان را درخصوص بیماری و راههای موثر برای مقابله با آن افزایش دهند.
چگونه متخصصان روابط عمومی برای پشتیبانی از سازمانهایشان در این شرایط باید قدم بردارند؟
روابط عمومیها در چنین شرایطی در سازمان باید برای حفظ وحراست از سلامت سرمایه های انسانی بارویکرد اطلاعیابی و اطلاعرسانی خوبی که برای کارکنان وخانواده های آنان درخصوص مقابله با بیماری کرونا انجام می دهند، فضای آرامش خاطر وکاهش استرس ونگرانی های بی مورد را باعث گردیده و با تولید و انتشار پیام های بهداشتی وهشداردهنده واقناعی ودرعین حال امید افرین زمینه و بستر لازم را برای مراقبت از سلامت همکاران شان در محیط کار ایجاد نمایند.
به عبارتی دیگردر عین حال اینکه نگرانی وهراس بی مورد ایجاد نکنند ولی پیام ها به نحوی انگیزشی باشد که این بیماری ازسوی کارکنان جدی گرفته شود، درضمن در این مسیرعاملی تصمیم گیر وتصمیم ساز بوده و به مدیریت سازمان کمک و مشاوره های لازم را برای مقابله درست با بیماری و بحران ایجاد شده در خصوص اثرات بیماری کرونا بر عملکرد و ذینغعان سازمانی خود داشته و به دنبال راهکارها و پیشنهادات اثر بخش دراین خصوص باشند.
متخصصان روابط عمومی برای اطلاعرسانی و محافظت مردم از اخبار جعلی چه میتوانند بکنند؟
به نظرم روابط عمومیها در این زمینه مهمترین نقش را می توانند ایفا کنند، چراکه روابط عمومی ها یکی از منابع اصلی و رسمی تولید وانتشار اخبار بوده و با رصد و پایش اخبار جعلی باید در لحظه روشنگری لازم را انجام داده و جامعه مخاطب را از جعلی بودن اخبار منتشره در هر رسانه ای آگاه کنند، روابط عمومی ها همانطور که بیان شد با بهرهگیری از منابع موثق و معتبر و با دستیابی به دستورالعمل ها وآیین نامه های ابلاغی ستاد مقابله با کرونا باید تلاش کنند که اطلاعات دقیق و جامعی در خصوص راههای پیشگیرانه و بهداشتی از بیماری کرونا را شناسایی و با بهره گیری از قالبهای هنرمندانه، جذاب و تاثیرگذار بویژه تولید فیلم های کوتاه وانیمیشنها، اطلاعات دقیق در خصوص بیماری، شرایط و راهکارهای مقابله فردی و جمعی با آن را برای مخاطبانشان در درون و برون سازمان تبین و تشریح نمایند و با این اقدام سریع و مستمر از انتشار و تاثیرگذاری هر خبر جعلی دراین خصوص جلوگیری کنند.
متخصصان روابط عمومی برای نشان دادن مسئولیت اجتماعی خود در مواجهه با بحران همهگیر چه واکنشی باید نشان دهند؟
روابط عمومی سازمانها در شرایط همهگیری این بیماری باید در کنار اطلاعرسانی که به همکاران سازمان خوددارند، نگاه برون بخشی و ملی نیز به این مشکل جهانی داشته باشند و از هر طریق ممکن مسئولیت اجتماعی و سازمانی خود را در قبال ذینفعان، جامعه ومردم به انجام رسانند و تلاش کنند بویژه تصمیمات و سیاستهای سازمانی در این خصوص در راستای منافع ملی وحفظ وحراست از سلامت مردم جامعه اتخاذ شود.
کمک روابط عمومی ها دراین خصوص باید در راستای توسعه ارتباطات الکترونیک، حذف کاغذ واجرای سیستم دورکاری کارکنان در سازمان ها وانجام کلیه امور ارباب رجوع از طریق روش های غیر حضوری باشد، همچنین با اقدامات اطلاع رسانی و فرهنگ سازی زمینه گسترش فعالیت های حمایتی نهادها و سازمان ها را از اقدامات انسان دوستانه بویژه برای اقشار محروم جامعه را در دستور کار خود قرار دهند.