آخرین خبرها
شما اینجا هستید: خانه » اخبار انجمن متخصصان روابط عمومی » بیانیه انجمن متخصصان روابط عمومی به‌ مناسبت ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۹

بیانیه انجمن متخصصان روابط عمومی به‌ مناسبت ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۹

روابط عمومی ها مراکز «توسعه ارتباطات» در سازمانها هستند که برپایه ارتباطات انسانی، رسانه ای و شبکه ای در ابعاد درون و برون سازمان استوارند.


اما در این مسیر روابط عمومی های کشور دچار چالش هایی هستند که یکی از این موارد عدم درک صحیح از شـأنیت، کارکرد و جایگاه روابط عمومی در سازمانهاست. این مشکل ممکن است به عدم آگاهی برخی از مدیران ارشد و یا حتی مدیران روابط عمومی آن سازمان برگردد. این عدم اطلاع از جایگاه روابط عمومی زمانی مشکل ساز خواهد بود که موجب به رسمیت نشناختن حق آگاه شدن مردم و نگاه مالکانه سازمان های دولتی به اطلاعات سازمانی شود.

در شرایطی که در چند ماه گذشته کشورها درگیر همه گیری بیماری کووید-۱۹ (کروناویروس) شده اند و مقابله با آن دغدغه اصلی دولتها بوده است موضوع اطلاع رسانی و روابط عمومی و مبارزه با اخبار جعلی بیش از پیش اهمیت پیدا کرد که جا دارد از روابط عمومی های حوزه بهداشت و درمان، دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی که طی این مدت به صورت شبانه روزی همپای پزشکان و پرستاران تلاش کردند تقدیر و تشکر شود.

انجمن متخصصان روابط عمومی ایران در راستای ایفای مسئولیت حرفه ای و اجتماعی خود، در اولین روزهای شیوع این بیماری، توصیه هایی را در خصوص آگاهی بخشی و اطلاع رسانی ویروس کرونا برای روابط عمومی ها منتشر کرد. پس از آن اقدام اکنون، با تحلیلی بر عملکرد روابط عمومی دستگاه های اجرایی و سازمانها طی این مدت، محورهای زیر را به مناسبت روز روابط عمومی مورد تاکید قرار می دهد:

۱- در موضوع سلامت همگانی و بهداشت عمومی، صداقت با مردم، آگاه سازی و اطلاع رسانی شفاف و زودهنگام می تواند از آشفتگی ها و سردرگمی ها بکاهد. در یک فرایند ارتباطی ضروری است که اطلاع یابی صحیح، مرجع شناسی، قدرت تحلیل و سرعت بخشی در اطلاع رسانی با درک دو مولفه زمان و مخاطب همواره مدنظر قرار گیرد.


۲- سازمان های ایرانی و کارکنان نسبت به فرهنگ دورکاری غریب هستند. از نظر برخی از مدیران، صرفا حضور فیزیکی باعث افزایش کارآیی و بهره وری سازمانی است. روابط عمومی ها در داخل سازمان خود باید نسبت به ترویج فرهنگ، ایجاد انگیزه، تغییر نگرش و آموزش دورکاری به منظور دستیابی به بهترین بهره وری تلاش کنند.


۳- کاهش مراجعات مردمی و ارایه خدمات غیرحضوری در سازمان ها و تسهیل امور مردم، از مواردی است که در بعضی از سازمانها به کندی صورت می پذیرد. ترویج این فرهنگ در سازمان بین کارکنان و مدیران و اهمیت بخشیدن به نیاز مخاطبان و انتقال این مفهوم به بدنه دستگاه به منظور کاهش مقاومت سازمانی و فراهم ساختن زیرساخت ها از وظایف آگاهی بخشی روابط عمومی است.


۴- تحقیق، آگاهی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و رصد آخرین تحلیل های معتبر در ماه های آتی و پساکرونا و آینده نگری و پیش بینی مسائل از اموری است که باید مدنظر روابط عمومی ها برای مطلع کردن مدیران سازمان خود برای آمادگی و برنامه ریزی های آتی قرار گیرد.


۵- منابع و دستورالعمل های مدیریت بحران به روزرسانی شده و وظایف روابط عمومی و پاسخ سازمان در قبال مسائل پیچیده، حوادث و انتقادها و سناریوهای پیش رو در دستور کار باشد. در مدیریت بحران، داشتن اهداف و استراتژی مشخص برای امر اطلاع یابی و اطلاع رسانی از بروز ضعف و موازی کاری های متعدد جلوگیری خواهد کرد.


۶- اقدامات نسبتا مطلوبی در حوزه مسؤلیت اجتماعی در قبال هموطنان خصوصا اقشار آسیب پذیر ناشی از شیوع کرونا در سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی در مجموع در کشور انجام شده است که ضرورت تداوم و گسترش آن در سایر بخش های مورد نیاز جامعه توصیه می شود.


۷- تقویت روح همبستگی و کمک به تاب آوری جامعه، تقویت روحیه و ایجاد آرامش فکری و روحی جامعه و موج همدلی مردم برای گذر و شکست کرونا از وظایف کلیدی روابط عمومی ها در تمامی دستگاه ها و سازمان در این برهه از زمان است که بسته به ماموریت و اهداف هر سازمانی نیازمند تدوین برنامه حمایتی و مراقبتی دارد.

در پایان ضمن گرامیداشت لیالی قدر، فرارسیدن بیست و هفتم اردیبهشت ماه، روز ملی ارتباطات و روابط عمومی را به تمامی مدیران، کارشناسان، کارکنان، استادان، دانشجویان و دست اندرکاران ساعی و پرتلاش عرصه روابط عمومی کشورمان تبریک عرض می کنیم و آمادگی خود را برای دریافت نظرات و پیشنهادها اعلام می نماییم.

انجمن متخصصان روابط عمومی ایران
اردیبهشت ۱۳۹۹

Scroll To Top