یکی از وظایف روابط عمومی ها ارتقاء دانش عمومی است.
در نظام مدیریتی دنیا اهمیت کارشناسان کمتر از مدیران نبوده بلکه در بیشتر موارد نظر اصلی و کاربردی متعلق به کارشناسان آن حوزه می باشد.
در روابط عمومی نیز باید به نظام کارشناسی توجه ویژه نمود و از آن بهره برداری نمود. کارشناسانی که سالها در یک حوزه کار کردند حتماً دارای تجربه و تخصص مربوط به حوزه خود می باشند. گسترش روز افزون فناوری و ورود به جهانی شبکهای و پیدایش رسانههای تعاملی و گسترده موجب تغییر در مأموریتها و چالشهای سازمان شده است و روابطعمومی نیز دست خوش تحولاتی هستی شناسانه ساختاری و کارکردی شده است.
همزمان با تغییر رفتار، عادات و سبک زندگی مردم و روابط عمومی نیز نیازمند بازنگری های پیوسته در حوزه وظایف خویش است. اینکه در قیاس با گذشته روابط عمومیها کارکرد ها و وظایف تازه ای را برعهده گرفتند.
برپایه نقش و کارکرد های تازه روابط عمومی ها باید به دانش و مهارت های تازه مجهز شوند از جمله آموزش مهارتها در حوزه اطلاعیابی ،گفتگو با مخاطبان،تحلیل نیازها و رفتارها، شناسایی ابزارهایی تاثیر گذاری و مهندسی افکار و تربیت کارشنان خبره و کار بلد در حوزههای مختلف روابط عمومی.
ضمن اینکه وظیفه دارند نسبت به ارتقاء دانش حرفهای و تخصصی خود اقدام کنند که این امکان از طریق مدیریت دانش های نوین فراهم میشود. در واقع میتوان گفت هر کجا که کارشناسانی با تخصص و دلسوزی و علاقه مندی به حفظ سرمایه های ملی و از خود گذشته و علاقه مند حضور داشته باشند.
اجرای کار بهتر و کاربردی تر خواهد بود .پس بیایم به اهمیت کارشناسان توجه بیشتری کنیم چون دنیای کنونی کارشناسانه دیده میشود و هر کس باید در کار خود واقعی تخصص داشته باشد و کارش را درست انجام دهد و روابط عمومی ها ملزم به اجرای کار درست می باشند.
قربانعلی تنگ شیر
عضو هیت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی