آخرین خبرها
شما اینجا هستید: خانه » اخبار انجمن متخصصان روابط عمومی » در جشنواره شانزدهم انتشارات روابط عمومی های کشور ۱۰۰ سازمان با هزارو ۵۰۰ اثرشرکت کردند

در جشنواره شانزدهم انتشارات روابط عمومی های کشور ۱۰۰ سازمان با هزارو ۵۰۰ اثرشرکت کردند

  “سید شهاب سید محسنی “از حضور بیش از ۱۰۰ روابط‌عمومی سازمان ها و نهادهای مختلف و ارسال بیش از هزارو ۵۰۰ اثر برای شرکت در بخش رقابتی شانزدهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی های کشور خبر داد.


به گزارش شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی های ایران(شارا)، در مراسم اختتامیه جشنواره شانزدهم که در سالن همایش های سازمان مدیریتی صنعتی با حضور معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از اساتید و صاحب نظران ارتباطات و مدیران و کارشناسان روابط عمومی های سازمان ها و نهادها روز دوشنبه ۱۵ آذرماه برگزار شد، سید شهاب سید محسنی ضمن بیان این مطلب افزود: امسال بر پایه فراخوان انجمن متخصصان روابط‌عمومی بیش از ۱۵۰۰ اثر در ۳۳ شاخه فعالیتی از سوی سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی به دبیرخانه جشنواره واصل شد. این امر حکایت از استقبال قابل توجه از جشنواره همچون سال های گذشته را دارد.


رییس انجمن متخصصان روابط عمومی با بیان اینکه بررسی آثار و مستندات رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از تفکیک، با صرف ده ها ساعت وقت کارشناسی از سوی داوران جشنواره و تکمیل فرم های ارزیابی به انجام رسید گفت: به اعتقاد داوران جشنواره امسال نیز همچون سال های گذشته علیرغم رشد کمی و کیفی و تنوع آثار نشر مکتوب و دیجتال، همچنان ضعف برنامه ریزی در فعالیت‌های انتشاراتی در روابط‌عمومی‌ها مشهود است و نیاز به برنامه ریزی به لحاظ توسعه کیفی تولیدات محتوایی انتشاراتی و وجود خلاقیت و ابتکار بویژه درحوزه استفاده از تکنیک های جدید نشر الکترنیک در روابط‌عمومی‌ها احساس می شود و در برخی از رشته های مورد ارزیابی متاسفانه آثار درخوری که قابلیت برتری و ارائه شدن به عنوان الگو را داشته باشند کسب نگردید.

سید محسنی با اشاره به اینکه انجمن متخصصان روابط‌عمومی یکی از برنامه‌های منظمی که از ۱۵سال پیش در دستور کار خود قرار داده و هرساله نسبت به برگزاری آن اقدام کرده است تصریح کرد: جشنواره ملی روابط‌عمومی ها با حضور و مشارکت فعال اساتید، صاحب‌نظران، مدیران وکارشناسان روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی برگزار می‌شود و ازآنجا که یکی از اهداف تاسیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، کمک به گسترش و ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای در واحدهای روابط‌عمومی و در نهایت اعتلای دانش روابط‌عمومی درکشور است و از سویی دیگر با توجه اهمیت فعالیت‌های انتشاراتی در روابط‌عمومی‌ها، تصمیم هیات مدیره انجمن از دو دهه پیش بر این قرار گرفت که برای استاندارسازی تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها که در سطح مطلوبی قرار نداشت با برگزاری جشنواره سالانه انتشارات، ضمن ایجاد رقابت بتوان ارزیابی و الگوهای موفق انتشاراتی را در قالب جشنواره ارائه و عرضه کرد و از این طریق بتوان سطح کیفی تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌های کشور را ارتقا داد.


رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران با بیان اینکه، ارتقای کمی وکیفی تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها اتفاق افتاده است، اظهارداشت: یک دهه قبل که با افزایش هزینه‌های کاغذ و چاپ شاهد توسعه انتشارات الکترونیکی بودیم، این روند با سرعت بیشتری همراه شده است و تولیدات انتشاراتی نیز از تنوع و خلاقیت بیشتری برخوردار شده‌اند، به نظرم این روند همچنان ادامه دارد، در همین راستا هر ساله در جشنواره تلاش کردیم شاخه‌های جدید و متنوعی را به فراخوان و مسابقه تولیدات انتشاراتی روابط‌عمومی‌ها اضافه کنیم که خود با هدف ارائه الگوهای جدید نشر و با رویکرد آموزشی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به آثار واصل شده به دبیرخانه جشنواره و جمع بندی نظرات و آرای هیئت داوران تصریح کرد: همگام با تحولات ایجاد شده در عرصه ارتباطات و تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، ضرورت دارد تولیدات انتشاراتی نیز از تنوع و کیفیت بالاتری برخوردار شوند تا بتوانند پاسخگوی نیاز امروز مخاطبان و ذینفعان سازمان‌ها باشند چرا که تولیدات انتشاراتی الکترونیکی و دیجیتالی را بسیار متنوع و با کیفیت و قابلیت بالایی همراه ساخته است، که لازم است روابط‌عمومی‌ها از این ظرفیت استفاده مناسب را به عمل آورده و بتوانند با پیشرفت‌های زمانه حرکت کرده و مخاطبان خود را با تولیدات نوین نشر نظیر خبرنامه‌های الکترونیکی، اینفوگراف‌ها، موشن‌گرافیک و…از طریق بازنشر در شبکه‌های اجتماعی جذب و اقناع کنند.


سیدشهاب سید محسنی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه نشریات، بروشورها و کاتالوگ‌هایی که به صورت مکتوب و فیزیکی تولید و توزپع می‌شوند مثل گذشته از اقبال چندانی برخوردار نیستند خاطرنشان ساخت: ذائقه مخاطبان امروز تغییر کرده و آنان بیشتر پذیرای تولیدات انتشاراتی الکترونیکی هستند که از طریق وب‌سایت‌ها و گوشی‌های تلفن همراه قابلیت دیده شدن و استفاده را داشته باشند. از سویی دیگر افزایش هزینه‌های چاپ و نشر و حمل و نقل باعث شده بسیاری از واحدهای روابط‌عمومی، انتشار نشریات مکتوب و فیزیکی را متوقف و به نشر الکترونیک روی بیاورند.

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی، جشنواره ملی انتشارات روابط‌عمومی‌ را برخوردار از تجربه، سابقه‌ و کوله‌بار ارزشمندی توصیف کرد و در این باره گفت: خوشبختانه طی مدت برگزاری در این سال‌ها توانسته جایگاه و موقعیت خوبی را بین مخاطبان خود اعم از مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی کشور پیدا کند و هر ساله با استقبال خوبی همراه شده است، شاید یکی از مهمترین دلایلش به روزآوری جشنواره و حرکت آن بر اساس نوآوری‌های ایجاد شده در این حوزه بوده است، به نحوی که در جشنواره اول تعداد شاخه‌های فعالیتی انتشارات برای ارزیابی کمتر از ۱۰ عنوان بود ولی هم اکنون در جشنواره شانزدهم شاخه‌های فعالیتی که مورد ارزیابی واقع می‌شود به بیش از ۳۴ عنوان رسیده است.


سید شهاب سید محسنی پیرامون بخش‌های جدید اضافه شده در سال‌های اخیر افزود: حوزه نشر الکترونیک و تولید محتوا در حوزه انتشارات بوده و بخش های جدیدی نظیر مولتی مدیا، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، ادبیات داستانی و سناریونویسی امروز از هر زمان دیگری بیشتر اهمیت یافته است و بخش ویژه جشنواره شانزدهم با مضمون و موضوع “فرهنگ‌سازی و مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا” در حوزه روابط‌عمومی پیش‌بینی شد.

وی با اشاره به آثار ارسالی روابط عمومی ها در جشنواره شانزدهم اظهارداشت: در دو سال‌ اخیر انتشارات مکتوب و فیزیکی روابط‌عمومی به شدت کاهش یافته و تلاش شده است که تولیدات انتشاراتی الکترونیکی جایگزین آن شود. در حال حاضر اکثر روابط‌عمومی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نشریات درون و برون‌سازمانی مکتوب و فیزیکی خود را به لحاظ کرونا و هزینه‌های تولید تغییر و تبدیل به فایل‌های pdf کرده و با بارگذاری بر روی سایت سازمان و یا از طریق رسانه های اجتماعی برای مخاطبان خود ارسال می‌کنند. همچنین بروشورها، کاتالوگ‌ها و کتب هم عمدتا به صورت ebook تولید و انتشار می یابند که توسط هیئت داوران به شکل الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت

Scroll To Top