آخرین خبرها
شما اینجا هستید: خانه » اخبار انجمن متخصصان روابط عمومی » انجمن متخصصان روابط‌عمومی در جهت اعتلای روابط‌عمومی‌ یک بسته پیشنهادی ارائه کرد

انجمن متخصصان روابط‌عمومی در جهت اعتلای روابط‌عمومی‌ یک بسته پیشنهادی ارائه کرد

انجمن متخصصان روابط‌عمومی، با تدوین و انتشار بسته‌ای از پیشنهادهای دهگانه اعتلای روابط عمومی در ایران، از تنزل جایگاه روابط‌عمومی‌ ابراز نگرانی کرده و نوشته است: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد تنزل بیش از پیش جایگاه روابط‌عمومی‌ در سازمان‌های دولتی هستیم.

به گزارش کمیته ارتباطات انجمن متخصصان روابط‌عمومی، در این بسته پیشنهادی به آسیب شناسی اوضاع فعلی روابط‌عمومی‌های دولتی پرداخته و پیشنهادهای انجمن در قالب بسته اعتلای روابط‌عمومی در ایران ارائه شده است.

در فرازی از این بسته پیشنهادی آمده است: ازآن‌جاکه جایگاه سازمانی روابط‌عمومی به‌طور گسترده می‌تواند بر میزان کارایی، اثربخشی و دامنه فعالیت‌های آن تاثیر بگذارد، انتظار می‌رود همان‌گونه که در آخرین مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۶ آمده است، همه واحدهای روابط‌عمومی، مستقیما زیر نظر مدیر ارشد سازمان فعالیت کنند و این امر به‌صورت رسمی در نمودار تشکیلاتی منظور و آیین‌نامه‌ها اجرایی شود.

در بندی از بسته اعتلای روابط عمومی در ایران اشاره شده است: مدیران ارشد سازمان‌ها در انتصاب افراد، تخصص و شایستگی را ملاک قرار داده و تنها به‌ مورد اعتماد بودن بسنده نکنند؛ چراکه روابط‌عمومی فعالیتی حرفه‌ای و تخصصی بوده و باید مدیران آن نیز از دانش و مهارت لازم بهره‌مند و برخوردار بوده و تجربه و تسلط لازم را بر امور مختلف روابط‌عمومی دارا باشند تا در شرایط مختلف و با رعایت اصل اقتضاء بتوانند به‌موقع و درست تصمیم‌گیری و عمل نمایند.

این بسته که در آستانه ۲۷ اردیبهشت ماه، روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی تدوین و انتشار یافته، می‌افزاید: ضرورت دارد یک نهاد حرفه‌ای صلاحیت‌دار، مسئولیت مستقیم سیاست‌گذاری و نظارت بر عملکرد روابط‌عمومی‌ها و هماهنگی برنامه‌های ارتباطی دولت را بر عهده گیرد.

همچنین انجمن متخصصان روابط‌عمومی، خواستار بازنگری در آیین‌نامه‌های اجرایی وظایف و اختیارات روابط‌عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی و الزام سازمان‌ها به رعایت کامل آن و پرهیز از برخوردهای سلیقه‌ای شده است.

انجمن متخصصان روابط‌عمومی کلید اصلی رشد مستمر و حرکت شتابنده به‌سوی وضعیت آرمانی در روابط‌عمومی را مستلزم اهتمام در بهسازی نیروی انسانی می‌داند و می‌افزاید: تحقق این امر مهم به کمک آموزش امکان‌پذیر است. از این‌رو انتظار می‌رود طراحی و اجرای دوره‌های آموزشی آکادمیک در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در رشته روابط‌عمومی و گرایش‌های وابسته با جدیت بیشتری دنبال شود و برای آموزش‌های قبل از خدمت و ضمن خدمت نیز از سوی مدیران ارشد سازمان‌ها و مدیران روابط‌عمومی اهتمام جدی به‌عمل آید.

در این بسته پیشنهاد شده است که یک نهاد حرفه‌ای صلاحیت‌دار، مسئولیت مستقیم سیاست‌گذاری و نظارت بر عملکرد روابط‌عمومی‌ها و هماهنگی برنامه‌های ارتباطی دولت را بر عهده گیرد.

انجمن متخصصان روابط‌عمومی بر این باور است که دستیابی به اهداف کلان روابط‌عمومی و کمک به ارتقای جایگاه و افزایش کارایی آن بدون آگاهی کامل مدیران ارشد سازمان‌ها از اهمیت و اثربخشی روابط‌عمومی در معادلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی امکان‌پذیر نیست. بنابراین، آگاهی و توجیه مدیران ارشد سازمان‌ها نسبت به این امر و تقویت مهارت‌های ارتباطی، انگیزه آنان برای حمایت جدی و همه‌جانبه از روابط‌عمومی‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و دولت در این زمینه، نقش اساسی دارد.

 به اعتقاد اعضای هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی، استراتژی برون‌سپاری فعالیت‌های غیراصلی هنرهشتم می‌تواند کارایی و بهره‌وری این نهاد حرفه‌ای را بهبود بخشد. از این‌رو ضرورت دارد روابط‌عمومی‌ها، برون‌سپاری فعالیت‌ها را بیش از پیش جدی بگیرند.

علاوه بر این، روابط‌عمومی‌ها باید همگام با سایر حوزه‌ها، بهره‌گیری حداکثری و عالمانه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند و انتظار می‌رود مدیران ارشد سازمان‌ها، بسترهای لازم را برای تحول دیجیتال در واحدهای روابط‌عمومی فراهم آورند.

انجمن متخصصان روابط‌عمومی به عنوان یک تشکل علمی، تخصصی و حرفه‌ای، به لحاظ بهره‌مندی از توان، تجربه، صلاحیت علمی و ماهیت غیردولتی، آمادگی کامل دارد تا برای تحقق پیشنهادها و برنامه‌های ارایه‌شده در این بیانیه، همه‌گونه امکانات و ظرفیت‌های خود را در اختیار برنامه‌ریزان، مدیران و تصمیم‌گیران در بخش‌های دولتی و خصوصی قرار دهد.

Scroll To Top