«ترس و امید» به وجه اشتراک سخنان کارشناسان روابطعمومی تبدیل شده بود که تلاش داشتند تا ضمن تحلیل «حاکمیت هوش مصنوعی» در دنیای امروز، « دورنمای واقعی» را برای روابطعمومیها در سازمانها ترسیم کرده و برای حل بحرانهای پیش رو راهکار ارائه کنند.
نتایج مقاومت در برابر تکنولوژی نوین
ترسیم این دورنما نیازمند «آشتی با علم» و «تدوین یک استراتژی کارامد» است تا ضمن بهرهگیری از مواهب هوش مصنوعی بتوان بهترین راهکار را اجرایی کرد تا روابطعمومی بتواند سازمان را به «ساحل نجات» رهنمون شود.
تریبونی برای بیان دغدغهها
نشست هماندیشی «کاربرد هوش مصنوعی و تکنولوژیهای نوین ارتباطاتی و اطلاعاتی در روابطعمومی» که با همکاری گروه علوم ارتباطات و دانششناسی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و کمیته آموزش و پژوهش انجمن روابطعمومی ایران و با مدیریت افسانه مظفری مدیر گروه علوم ارتباطات برگزار شده بود، به تریبونی برای به «اشتراک گذاشتن دغدغهها» تبدیل شد.
در این نشست خسرو رفیعی رئیس انجمن روابطعمومی ایران، سید غلامرضا کاظمی دینان مدیر اسبق روابطعمومی بانک ملی و رییس باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو، مهدی باقریان رئیس انجمن متخصصان روابطعمومی، حسن خسروی عضو انجمن روابطعمومی و نویسنده کتاب روابطعمومیو ارتباطات، تلاش کردند تا ضمن تبادلنظر به راهکاری برای مواجهه و سازگاری با این تحول بزرگ در عرصه روابطعمومی دست یابند.
در ابتدای جلسه افسانه مظفری مدیر نشست و رئیس کمیته اموزش و پژوهش انجمن روابطعمومی ایران، به تاثیرات گسترده هوش مصنوعی در زندگی انسان اشاره کرد و کفت: امروزه هوش مصنوعی که یکی از انقلابیترین تکنولوژیهای عصر ما محسوب شده ونقش بسیار مهمی را در زندگی ما ایفا میکند و بهطور حتم در سالهای آینده نیز، نقش فعالتری در زندگی روزمره ما و سازمانها بازی خواهد کرد. بنابراین آشنایی با ماهیت این تکنولوژِی، أنواع آن، مزایا و کاربرد آن در سازمان ها میتواند جذاب و حتی ضروری باشد.
مدیر گروه ارتباطات دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در ادامه افزود: هوش مصنوعی Artificial Intelligence یا به اختصار AI همان شبیهسازی فرآیندهای ذهنی و هوش انسانی توسط ماشینهاست که اگرچه در علوم کامپیوتر بنا گذاشته شده، اما امروزه به آن، بهعنوان یک علم میانرشتهای نگاه میشود. حتی ردپای علوم انسانی و پزشکی در برخی شاخههای مطالعاتی و کاربردی آن مشاهده میشود. اساس عملکرد این ماشینها بر آنالیز دادههای انبوه و سپس مدلسازی آنها استوار است. آنها سپس بر اساس مدل بهدستآمده تصمیم یا نتیجه لازم را ارائه میدهند. هماکنون تعداد زیادی شرکت هوش مصنوعی با محصولات متفاوت در حال فعالیت هستند. به عنوان مثال میتوان از چت جی پی تی، گجتهای پوشیدنی، گوگل مپ، فیلترهای اسنپ چت، ماشینهای خودران و دستیارهای هوشمند نام برد.
افسانه مظفری به ضرورت برگزاری چنین نشستی اشاره و تصریح کرد: نشست امروز ما در مورد هوش مصنوعی و کاربرد آن در روابطعمومی است. چرا که امروزه با حضور تکنولوژیهای جدید اطلاعاتی و ارتباطی و رسانههای جدید، روابطعمومی با شاخصهای جدیدتری مواجه شده اند. در واقع تبادل سریع و گسترده اطلاعات، سبب افزایش فرصت برای ایجاد معنای مشترک، یعنی همان اولویت روابطعمومی، تبدیل شده است. حال که روابطعمومی در عصر اطلاعات، ملزم به نو شدن و همگونی و همسانی با فرآیند اطلاعات است، نظرات اهل فن در این حوزه می تواند راهگشا و شنیدنی باشد.
مقاومت بیفایده سازمانی
در ادامه، کاظمی دینان مدیر اسبق روابطعمومی بانک ملی ضمن تاکید بر مقاومت سازمانی در برابر ورود تکنولوژی جدید همچون هوش مصنوعی به «خاطره ورود کامپیوتر» در سالهای نه چندان دور اشاره و تصریح کرد:کامپیوتر به تازگی وارد کشور شده و قرار بود تا برای شعب، کامپیوتر خریداری شود. مدیر تدارکات بانک ملی ماموریت یافت تا در خارج از کشور کامپیوتر بخرد اما مدیر تدارکات در کمال تعجب با خرید کامپیوتر مخالفت کرده و این کار را حمایت از غربیها دانست و تصریح داشت که نیازی به وجود کامپیوتر نیست و کار ما با این تجهیزات راه میافتد و خرید کامپیوتر اولویت ندارد .
سید غلامرضا کاظمی دینان در ادامه افزود:حضور ما در نشست جیتکس در دوبی کافی بود تا ایشان متوجه اشتباه خود بشود و به این موضوع اعتراف کند که بانکداری ما از دنیا عقب افتاده است. این نکته را مدنظر قرار دهید که همیشه در برابر فناوریهای نوین مقاومت وجود دارد اما این مقاومتها در نهایت شکست خواهد خورد. به همین دلیل مقاومت ما در برابر هوش مصنوعی بیفایده است و باید پذیرای هوش مصنوعی بود.
رئیس سابق انجمن روابطعمومی ایران به مزیتهای هوش مصنوعی اشاره و تصریح کرد: البته هوش مصنوعی در برابر مزیتها خطراتی هم دارد و روابطعمومی وظیفه دارد که با تدبیر مناسب و هوشمندی راهکاری را در پیش بگیرد که به سازمان آسیبی وارد نشود. به همین دلیل روابطعمومی باید ضمن نگاه علمی، برخورد علمی را در اولویت کاری خود قرار دهد.
رییس باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو در ادامه افزود: روابطعمومی در صورتی شکست میخورد که از قافله علم عقب بماند. امروز موضوع شبکههای اجتماعی گسترش زیادی یافته و اگر روابطعمومی وارد این حوزه نشود خیلی عقب میافتد. به همین دلیل لازم است تا روابطعمومی ضمن مطالعه خود را به روز کند.
کاظمی دینان تصریح کرد: یک روابطعمومی خوب باید ایدهپرداز و مغز متفکر سازمان باشند. در صورت وجود چنین نگاهی امکان مدیریت بحران سازمانی را خواهند داشت کمااینکه روابطعمومی باید ایندهنگر بوده و بستر پذیرش هوش مصنوعی را فراهم کند. در این زمینه چارهای جز پذیرش و انطباق وجود ندارد، چون هوش مصنوعی وارد زندگی ما شده است.
مدیر روابطعمومی اسبق بانک ملی به اولویتهای سازمانی اشاره و تصریح کرد: روابطعمومی بدنبال ظهور چنین تکنولوژی نوینی، ضمن آگاهی دادن به مدیریت سازمان باید نگرش آنها را تغییر دهد. در این صورت میتوان «حرکت رو به جلویی» را تجربه و ازاین فناوری نوین استفاده بهینه کرد. در این صورت، سازمان از وجود هوش مصنوعی منتفع خواهد شد، وگرنه بیتوجهی و نادیده گرفتن این ابزار نوین میتواند ضربات مهلکی را به سازمان وارد کند.
ضرورت آموزش مداوم
خسرو رفیعی رئیس انجمن روابطعمومی ایران ضمن تاکید بر جایگاه هوش مصنوعی در روابطعمومی گفت: هوش مصنوعی میتواند طرحهای متفاوتی از حجم عظیمی از دادههای گوناگون را پردازش کند که به سازمانها در مواجهه با ریسکهای احتمالی و مشکلات به وجود آمده کمک کند.
رفیعی تصریح کرد:نقشهای متعدد هوش مصنوعی در روابطعمومی اهمیت بسیار زیادی دارد. این نقشها فراتر از اتوماسیون اداری است، این نقشها پیامدهای تکنولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد که روابطعمومی باید آن را مدنظر قرار دهد.
رئیس انجمن روابطعمومی ایران در ادامه افزود: از آنجائیکه هوش مصنوعی با جمع آوری دادهها و پردازش اطلاعات محتوا تولید می کند، در آینده نزدیک در حوزه ارتباطات با چت باتهای خاص در روابطعمومی مواجه خواهیم شد و البته چاره ای جز پذیرش آن وجود ندارد.
رفیعی تاکید کرد: هوش مصنوعی ممکن است روی گسترش نظریه روابطعمومی تأثیر بگذارد، تاکنون انسانها آغازگر پیامها بودند اما با توسعه هوش مصنوعی تکنولوژیهای مشابه میتوانند برای مدت طولانیتری بدون دخالت انسان و گرفتن تصمیمات و انجام کارها به صورت مستقل عمل کنند. تکنولوژیها میتوانند تجزیه و تحلیل پیشرفته را در بهبود دریافت و ذخیرهسازی پیامها به کار گیرند. روابطعمومی دیجیتال به واسطه تکنولوژیهای نوین ارتباطی به ما کمک میکند تا بدانیم رقبای ما چه میکنند و چه تصویری از سازمان ما ارائه میشود و مردم درباره سازمان ما چه میگویند. در چنین شرایطی این امکان فراهم میشود که بتوان تصمیمات بهتر و کارآمدتری را اتخاذ کرد.
رئیس انجمن روابطعمومی ایران تصریح کرد: در اینده ، روابطعمومی باید بتواند نقش سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی را در افزایش روابط انسانها پوشش دهند. چنین پیشرفتهایی به دلیل بهکارگیری روز افزون هوش مصنوعی در روابطعمومی لازم است تا مدنظر قرار گرفته و درسرفصل برنامههای آموزشی روابطعمومی قرار بگیرند.
رفیعی در ادامه افزود:ضرورت بسترسازی فردی و اجتماعی در این حوزه و همچنین توجه به آموزش دانشگاهی در این بخش برای آماده سازی ورود به این فضا لازم است.
رفیعی با اشاره به چالشهای هوش مصنوعی و تهدیدهای شغلی پیشنهاد کرد تا سلسله نشست های آموزشی ماهیانه در این رابطه جهت آمادگی خانواده روابطعمومی با این انقلاب که بسیاری از بزرگان آن را هم تراز با انقلاب در صنعت چاپ میدانند برگزار شود.
پدیده خودکارسازی
رئیس انجمن متخصصان روابطعمومی به تغییرات گسترده مشاغل و صنایع به دنبال حاکمیت هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: همه مشاغل و صنایع در معرض فناوری هوش مصنوعی مولد قرار دارند و صنعت روابطعمومی از این قاعده مستثنی نیست. هر چند فناوری هوش مصنوعی مولد ممکن است خطرها و پیامدهای مختلفی به همراه داشته باشد اما متخصصان روابطعمومی میتوانند از ابزارهای مختلف هوش مصنوعی مولد برای تقویت ارتباطات معنادار، افزایش بهرهوری، خلاقیت و دستیابی به اهداف مختلف استفاده کنند.
مهدی باقریان در ادامه افزود: یکی از مزایای اصلی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد، اتوماسیون و خودکارسازی بخش زیادی از فعالیتها و وظایف روابطعمومی است. برای نمونه، چترباتها به عنوان دستیارهای مجازی میتوانند به سوالات مشتریان پاسخ بدهند و خدمات و پشتیبانی شبانهروزی ارایه دهند بنابراین خودکارسازی فعالیتهای روابطعمومی باید جدی گرفته شود.
رئیس انجمن متخصصان روابطعمومی با اشاره به خدمات دیگر ابزارهای هوش مصنوعی تصریح کرد: یکی از این خدمات که هوش مصنوعی مولد میتواند ارایه کند شخصیسازی پیامهاست که هم تعامل و تجربه روابطعمومی را افزایش میدهد و هم ارتباط قویتری بین شرکت و مشتریان و مخاطبان ایجاد میکند که در نهایت منجر به رضایت بیشتر و وفاداری مشتریان میشود.
باقریان در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: فناوری هوش مصنوعی مولد به یک ابزار موثر و بیبدیل تبدیل شده و روابطعمومیها نمیتوانند از مزایای آن چشمپوشی کنند.
رئیس انجمن متخصصان روابطعمومی در پایان تاکید کرد: متخصصان روابطعمومی باید ارتباطات مبتنی بر هوش مصنوعی را بپذیرند و با انطباق خود با تغییر چشمانداز و کسب مهارت و دانش جدید و احترام به ملاحظات اخلاقی و شفافیت و حفظ اصالت در ارتباطات به تدوین و ارایه استراتژیهای ارتباطی مؤثرتر هوش مصنوعی و گسترش قابلیتهای روابطعمومی کمک کنند.
یادگیری ماشینی
حسن خسروی به یادگیری ماشینی به عنوان زیرمجموعه ای از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: الگوریتم های آموزشی برای ایجاد پارامترهای با کیفیت خوب که عملکرد و دقت شبکه عصبی را تعریف می کنند، به مجموعه داده های وسیعی نیاز دارند. با در دسترس قرار گرفتن داده های بیشتر و پیچیده تر شدن الگوریتم ها، یادگیری ماشین به پیشرفت خود ادامه می دهد. هوش مصنوعی در بسیاری از زمینه ها از جمله مراقبت های بهداشتی، مالی، تولید و حمل و نقل استفاده می شود.
مولف کتاب روابطعمومی و ارتباطات تصریح کرد: آینده هوش مصنوعی با پیشرفت های مداوم در فناوری روشن به نظر می رسد. بر اساس گزارش Statista، سرمایه گذاری در هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۱ به ۹۳٫۵ میلیارد دلار رسید. روند فعلی برای بزرگتر شدن شبکه های عصبی احتمالاً در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت زیرا به عملکرد بیشتری نیاز است.
خسروی در ادامه افزود: یکی از امیدوارکنندهترین فناوریهای جدید، پردازش نورومورفیک است. نورومورفیک به معنای “مثل مغز” است. مدارهای اختصاصی برای تقلید از نحوه عملکرد سلول های پویا در مغز استفاده می شود. آنها هیچ برنامه ای را اجرا نمی کنند، اما قادر به یادگیری هستند، و درست مانند سلول های واقعی مغز، همه آنها به طور همزمان کار می کنند نه متوالی. مدلهای مغزی نورومورفیک هوش مصنوعی بر اساس ساختار و عملکرد نئوکورتکس، ناحیه بیرونی مغز مسئول فرآیندهای شناختی پیچیده هستند و نسبت به رایانهها کوچک، سریعتر و کمتر مصرف میکنند.انتظار می رود تحقیقات در مورد این ساختارها و سایر ساختارهای مغز منجر به سطوح بالاتر هوش و عملکرد شناختی بهتر نسبت به انواع قبلی هوش مصنوعی شود. این شبکههای قشر مصنوعی با چندین میلیون گره، هنوز از شبیهسازی هوش انسانی فاصله دارند.
خسروی تصریح کرد: در حالی که درک علوم اعصاب از این مناطق مغزی هنوز ناقص است، اطلاعات کافی برای ساخت مدلهایی در دسترس است که ممکن است به سوالات باز پاسخ دهند و برخی از جاهای خالی را از طریق آزمایش پر کنند. یک روز، شبکههای عصبی نورومورفیک قشر مغز ممکن است جای شبکههای عصبی محرک هوش مصنوعی امروزی را بگیرند .
انتهای پیام/